Om legaal te kunnen werken, hebben de meeste autobedrijven een dealervergunning nodig. Toch zijn er nog steeds een aantal mensen die denken dat zij in het grijze gebied van de wet kunnen opereren en veel geld kunnen verdienen. Zij hebben geen dealervergunning. Het grijze gebied verwijst naar de delen van het land waar auto’s met een grijs kenteken kunnen worden geparkeerd. Sommige autodealers, vooral de grote, hebben complexe relaties met bepaalde grijze leveranciers. Zij kunnen relaties hebben met verschillende bedrijven die hen auto’s leveren, waardoor zij legitieme dealers lijken te zijn.
Een aantal Europese landen heeft grijze wetten die de belasting op auto’s aan banden leggen. Neem bijvoorbeeld Duitsland. Hun wetten hebben specifiek betrekking op onverdiende inkomsten of winst op auto’s, zodat buitenlandse autohandelaars niet in staat zijn een auto in Duitsland te kopen en op hun terrein te verkopen en er honderdduizenden dollars mee te verdienen zonder er belasting over te hoeven betalen. Sommige autodealers ontwijken het betalen van belastingen door hun contractdiensten over te dragen aan bedrijven die geen gesloten eigendomsbelang in auto’s hebben. Het voordeel voor hen is dat zij niet behoeven te onthullen of zij een wettig contract hebben met een van de bedrijven.
Veel autodealers, vooral de grote, hebben een grijze afhankelijkheidsrelatie met bepaalde leveranciers. Zij kunnen contracten hebben met verschillende bedrijven op grond waarvan zij auto’s van hen kunnen kopen voor intern gebruik. Zij kunnen ook auto’s kopen namens grote autodealers. Soms gebruiken zij deze auto’s als onderdeel van hun strategie om hun verkoopvolume te vergroten. Aangezien de leverancier hun gebruikte auto’s levert, hoeven zij hierover echter geen belasting te betalen en worden zij niet geacht een zakelijke activiteit uit te oefenen.
2. Hoe zit het met oplichting?
Oplichting met betrekking tot tweedehands auto’s heeft geen betrekking op de wettigheid, aangezien de dealers vergunningen hebben om dat te doen en de auto’s die zij kopen een garantie krijgen. De meest voorkomende vormen van oplichting zijn pogingen om een aanbetaling te verkrijgen of pogingen om een ingewikkeld financieringsplan op te zetten waarbij de klant probeert de kosten te verbergen en het te laten lijken alsof het om een onderdeel van een pakketdeal gaat. Veel klanten trappen ook in de truc dat er maar één persoon nodig is om een auto te kopen, waardoor het onmogelijk wordt voor twee of meer personen om tegelijkertijd te kopen. De oplichters kennen geen angst voor sceptische blikken.
De dealers lijken misschien bereid om hun kennissen door de soms ingewikkelde transacties te helpen, maar uiteindelijk profiteren zij van het verlies van de klanten. De dealers moeten hun klanten tevreden stellen, wat meestal betekent dat zij moeten werken met mensen die oneerlijk zijn. Daarom geven de meeste dealers openlijk toe dat zij profiteren van het “verlies” van klanten. Het is bijna onmogelijk om een klant van tafel te krijgen. Dat is ook de reden waarom de meeste autodealers hun klanten vragen zich bij hen aan te sluiten in de strijd tegen hoge transportbelastingen. De klanten die zich aansluiten bij de interne juridische afdeling van de dealer worden beschouwd als Outsiders. Zij krijgen een speciale status in het bedrijf, met lagere belastingaanslagen en diverse andere voordelen.
3. Hoe zit het met de kwaliteit?
De meeste auto’s die dealers aanbieden zijn boven de maat en hebben een uitstekende reputatie, maar iedereen koopt een blinkende auto, en dat is een zeldzame vondst. Uw dealer zal waarschijnlijk auto’s hebben die goed en betaalbaar zijn, maar dat is nogal een nichemarkt binnen het milieu van Noord-Amerika. Tenslotte zijn er de verzamelaars die op zoek zijn naar auto’s die niet meer verkrijgbaar zijn of gelimiteerd zijn. Ook deze zijn zeldzaam en vereisen een grote jacht. Auto’s voor verzamelaars verdienen dus nogal wat aandacht, zowel wat de staat als de prijs betreft.
lees meer: